REGULAMIN
PRZYSTĄPIENIA DO PRZEGLĄDU DOBRYCH PRAKTYK EDUKACYJNYCH
1. Temat: „Kształtowanie kompetencji
kluczowych w odniesieniu do wymagań podstawy programowej kształcenia ogólnego
wszystkich etapów edukacji”
2.
Organizatorem przeglądu jest Warszawskie
Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz doradcy metodyczni
Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
3.
Przegląd jest przeprowadzany na zasadach
określonych w niniejszym regulaminie.
4. Przegląd
przeznaczony jest dla nauczycieli pracujących na terenie m. st. Warszawa,
zarówno ze szkół publicznych, jak i niepublicznych posiadających uprawnienia
szkoły publicznej. Jest otwarty dla nauczycieli wszystkich etapów: edukacji
przedszkolnej, wczesnoszkolnej, szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły
ponadgimnazjalnej. Przesłanie zgłoszenia udziału oznacza akceptację wszelkich
postanowień niniejszego regulaminu. Zgłoszenie następuje poprzez ankietę: https://goo.gl/forms/xkeAZW7XEYWpUbRk2
5.
Zadanie polega na: opracowaniu
scenariusza lekcji/zajęć pozalekcyjnych/ z dowolnego przedmiotu oraz przeprowadzeniu
lekcji modelowej/zajęć pozalekcyjnych/ w oparciu o zgłoszony scenariusz.
Tematy szczegółowe:
-
„Polska w UE.” Dowolny temat.
-
„Wychowanie do wartości”. Dowolny temat.
-
Nauki ścisłe. Dowolny temat.
W
bieżącym roku szkolnym chcielibyśmy zwrócić uwagę na pojawiających się w coraz
większej liczbie uczniów, którzy przybywają do polskiego systemu edukacji z
systemów zagranicznych. Są to zarówno dzieci polskie wracające do kraju po
pobycie za granicą, jak i dzieci cudzoziemskie migrujące z rodzicami.
Pochodzą z różnych, mniej lub bardziej odległych kulturowo krajów. Czekamy na
ciekawe pomysły, dobre praktyki, wykorzystujące potencjał tych dzieci.
6. Lekcja powinna realizować podstawę
programową kształtując kompetencje kluczowe uczniów, ze szczególnym
uwzględnieniem kompetencji społecznych. Wskazana jest realizacja priorytetów
edukacyjnych na rok 2016/17 wyznaczonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
i Biuro Edukacji m.st. Warszawy. Scenariusz będzie przedstawiony w formie
określonej przez doradców metodycznych. Doradcy metodyczni WCIES udostępnią
uczestnikom przeglądu obowiązujący wzór scenariusza oraz kartę oceny
scenariusza lekcji/ zajęć pozalekcyjnych/, zawierającą
kryteria oceny scenariuszy i lekcji modelowych.
- Scenariusz powinien przedstawiać spójny
merytorycznie i logicznie pomysł na ciekawą lekcję lub zajęcia pozalekcyjne,
angażującą i interesującą dla uczniów. Powinien wykorzystywać kreatywność
uczniów, być oparty o nowatorskie podejście do omawianego tematu.
- Zaproponowany scenariusz, napisany w
języku polskim powinien być możliwy do wdrożenia przez innych nauczycieli.
- Scenariusz powinien spełniać wymogi
formalne, zgodnie z przedstawionym wzorem,
nie przekraczać 6 stron znormalizowanego druku /bez załączników/.
Scenariusze
nie mogą naruszać prawa do wizerunku ani praw autorskich osób trzecich. Z
chwilą ich opublikowania w Internecie, uczestnicy udzielają organizatorom
przeglądu nieodpłatnej, niewyłącznej i nieodwołalnej licencji do korzystania z
utworu na czas nieoznaczony.
Nauczyciele
zgłaszający scenariusz przedstawiają lekcję modelową w oparciu o zgłoszony
scenariusz. Lekcja ma charakter otwarty. Wyboru najlepszych scenariuszy i
lekcji modelowych dokona komisja składająca się, co najmniej z dwóch doradców
metodycznych WCIES.
Decyzje Komisji są
ostateczne, bez możliwości składania odwołania.
Projekt
trwa od dnia ogłoszenia do końca czerwca 2017 r. zgodnie z następującym
harmonogramem:
-
Ogłoszenie rozpoczęcia projektu:
październik 2016 r.
- Przyjmowanie zgłoszeń do przeglądu poprzez
ankietę w punkcie 4. Regulaminu. Spotkanie zgłoszonych nauczycieli z doradcami
metodycznymi. Wsparcie dla uczestników przeprowadzone przez doradców,
odpowiedzi eksperta na pytania – do końca maja 2017 r.
-
Przyjmowanie scenariuszy do oceny: od
października 2016 r.
- Wybór najlepszych scenariuszy, wg
których zostaną przeprowadzone lekcje modelowe: do końca maja 2017 r.
- Przeprowadzenie lekcji modelowych wg
zgłoszonych scenariuszy – lekcje mają charakter otwarty: do końca maja 2017 r.
- Wybór najciekawszych scenariuszy i
lekcji modelowych: do końca maja 2017 r. Zamieszczenie informacji na stronie
internetowej WCIES.
- Opublikowanie najlepszych scenariuszy: zgodnie
z terminami przeprowadzania kolejnych lekcji. W ramach projektu będzie
prowadzona strona internetowa.
7.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany
terminów o jakich mowa w punkcie 6. powyżej.
8.
Postanowienia końcowe
-
Dane będą przetwarzane zgodnie z ustawą
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 poz. 922).
-
Pytania dotyczące projektu prosimy
kierować do doradców:
dorota.jablonska@wcies.edu.pl
Komisja konkursowa
Skład komisji konkursowej:
Przewodniczący: p. Arkadiusz Walczak - Dyrektor Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
Zastępca Przewodniczącego: p. Małgorzata Meissner – Koordynator ds. doradztwa metodycznego w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
Członkowie Komisji:
Koordynator projektu „Przegląd RAZEM CIEKAWIEJ”: p. Ewa Rysińska – doradca metodyczny m.st. Warszawa
Barbara Czepik doradca metodyczny m.st. Warszawa, Urszula Dzwonowska - doradca metodyczny m.st. Warszawa, Dorota Jabłońska - doradca metodyczny m.st. Warszawa
Regulamin działania Komisji
- Komisja wybiera najciekawsze scenariusze drogą konsensusu
- Wyboru dokonują wszyscy członkowie komisji
- Wybrany scenariusz jest prezentowany na lekcji modelowej, przeprowadzonej w jego oparciu
- Lekcję modelową obserwuje jeden z przedstawicieli Komisji Konkursowej
- Lekcje modelowe są dokumentowane
- Komisja wybiera w drodze konsensusu najciekawsze lekcje, będące dobrymi praktykami
- Komisja decyduje o publikacji najlepszych scenariuszy
- Decyzje Komisji są protokołowane
- Od decyzji Komisji nie przysługuje prawo do odwołania